28 maart 2024

VU en UvA lanceren nieuw, interdisciplinair Europa-instituut

Aanstaande woensdag gaat het nieuwe interdisciplinaire, interuniversitaire Amsterdam Centre for Contemporary European Studies (ACCESS EUROPE) van start met het openingsevenement ‘Europe in Crisis – Resilient Europe’.

Het openingsevenement duurt twee dagen en vindt plaats in Felix Meritis. Er zijn toespraken van onderwijsminister Jet Bussemaker (die stuurt een filmpje), rector magnificus van de UvA Dymph van den Boom en VU-baas Jaap Winter.

Den Uyl-leerstoel

De keynote speech is van Loukas Tsoukalis, hoogleraar Europese integratie aan de Universiteit van Athene en directeur van de Hellenic Foundation for European and Foreign Policy en er zijn voordrachten van Frank Vandenbroucke (bijzonder hoogleraar op de Den Uyl-leerstoel aan de UvA) en Brigid Laffan (directeur en hoogleraar aan het Robert Schuman Centre for Advanced Studies van het Europees Universitair Instituut in Florence).

Tachtig onderzoekers

ACCES Europe is een samenwerkingsverband van de VU met de UvA en er zijn ruim tachtig onderzoekers uit de sociale en gedragswetenschappen, rechtsgeleerdheid, geesteswetenschappen en economische wetenschappen die zich bezighouden met de thema’s European Law and Governance, European Constitutionalism, Political Economy of Integration and Welfare, European Politics and Society, European Identity and Culture en Europe and the World.

Meer informatie over het programma vindt u hier.