VU-docent schrijft literatuurgeschiedenis

Jacqueline Bel, universitair hoofddocent moderne Nederlandse letterkunde, heeft een monumentaal boek geschreven: Bloed en rozen, Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1900-1945. Deze geschiedschrijving weegt maar liefst 3,5 kilo en telt, inclusief aantekeningen, literatuurlijst en register, 1141 pagina’s. Het is niet alleen monumentaal qua omvang, maar ook de benadering is bijzonder. Waar menige geschiedschrijving niet verder komt dan een portrettengalerij van auteurs, voorzien van een inleiding met allerlei stromingen, stelt dit boek de context centraal: de historische, culturele, maatschappelijke en institutionele. Het uitgangspunt is polyperspectivisch, net zoals in het literatuuroverzicht onder redactie van M.A. Schenkeveld-van der Dussen dat in 1993 verscheen. Auteur Bel heeft haar geschiedschrijving gegoten in de vorm van een lopend verhaal dat dus vanuit verschillende perspectieven wordt verteld.

Het boeiende van literatuur laten zien

Om die reden overhandigde Bel gisteravond in een volle zaal van het Trippenhuis van de KNAW het eerste exemplaar van Bloed en rozen aan hoogleraar Schenkeveld-van der Dussen. Het was een feestelijke avond met een inleiding door de auteur zelf en lezingen van collega’s. Hoogleraar Nederlandse letterkunde van de middeleeuwen Frits van Oostrom noemde onder meer de functie van geschiedschrijver als beeldvormer. Deze heeft zowel oog voor de woudreuzen als de bodembedekkers. Bels niet eenzijdige methodische focus, haar pluralisme, noemde hij rijk geschakeerd. Van Oostrom: “Je wilt vooral het boeiende van deze literatuur laten zien aan onze tijd. Niet in de zin van: “Look how much I’ve read, but look at this, it’s beautiful.” Bel bevestigde dat ook in haar inleiding: “In dit boek wordt een poging ondernomen om het letterkundige leven op een bepaald moment te belichten, en te laten zien hoe veelkleurig dat was. Ik wil een dam opwerpen tegen de vergetelheid.” Van Oostrom prees deze geschiedschrijving als een boek met een groot hart.
Je vraagt je af hoe de auteur naast dit levenswerk nog tijd heeft kunnen vinden voor haar werkzaamheden aan de VU.

Nederlandse Taalunie

Het boek maakt deel uit van de reeks Geschiedenis van de Nederlandse literatuur, die gefinancierd wordt door de Nederlandse Taalunie.