Vrijwilligersmarkt niet druk, wel succesvol

Het liep niet storm op de VU Vrijwilligersmarkt vanmiddag, maar de studenten die erop af kwamen waren wel serieus geïnteresseerd.
“Het had best wat drukker mogen zijn”, vindt Ewout Langenbarg van  Stichting Move, een organisatie die studenten koppelt aan kinderen en jongeren in achterstandswijken om samen projecten te organiseren. Move begon in Utrecht en organiseerde daar wijkestafettes, een voetbaltoernooi, een speeltuin werd opgeknapt en de buurt werd opgeruimd. Ook in Amsterdam begon Move vorig jaar met projecten. Zo knapten ze samen met de leerlingen het schoolplein op van de J. P. Coenschool. Voor nieuwe projecten in Amsterdam is Move op zoek naar studenten.
Wie liever iets met ouderen of gehandicapten doet, kan terecht bij De Zonnebloem. Van een uurtje per week koffiedrinken, tot een week op vakantie met ouderen of gehandicapten, of helpen rolstoelen duwen bij een uitje naar Artis. De Zonnebloem heeft 40.000 vrijwilligers in heel Nederland, vertelt Erna Corsten. “Het werk is perfect voor studenten omdat ze het kunnen doen als zij tijd hebben. En omdat het hen in contact brengt met bijvoorbeeld ouderen met wie ze anders niet zo snel een gesprek zouden aangaan.” Enthousiast vertelt Corsten over een vakantieweek naar Ommen, waar de Zonnebloem bij de plaatselijke disco had geïnformeerd of het goed was dat ze met acht rolstoelers kwamen. “Stonden we daar middenin de week te dansen met rolstoelers en lokale jongeren, iedereen ging helemaal uit zijn dak. Het was te gek.”

Voorlezen

Maar iets rustigers kan ook: kinderen uit achterstandsgezinnen voorlezen bijvoorbeeld, of projecten opzetten voor de studentendesk van het Rode Kruis. Wie naar een ontwikkelingsland wil, kan bij Be More terecht. Die organiseert vrijwilligersprojecten en stages voor studenten in Afrika en Azië.
De vrijwilligersmarkt is een initiatief van studenten sociologie. Organisator Jip Bekkers ging vorig jaar zelf met Be More naar Uganda. Haar studiegenoot Ilse de Vries, die de markt mee organiseerde, kijkt vandaag ook rond voor zichzelf: “Ik wil wel iets doen met ouderen, maar ik weet nog niet precies wat. Ik hoop hier ideeën op te doen.”

Aanspreekpunt

Übervrijwilliger is Mayke de Cock, van het VoorUit Project, waarbij studenten gratis mogen wonen in ruil voor tien uur vrijwilligerswerk per week. Bij De Cock bleef het niet bij die tien uur. Ze is inmiddels wijkcoördinator van het project in Osdorp, waar ze al 3,5 jaar met veel plezier woont, doet aan huiswerkbegeleiding, organiseerde allerlei activiteiten en is een aanspreekpunt voor ouders en andere buurtbewoners. “Natuurlijk spreek ik jongeren aan op hun gedrag op straat en ik ga soms ook naar hun ouders. Ik ken bijna iedereen. Dat is het leuke aan dit project. Dat je echt onderdeel bent van de buurt.”