27 maart 2024

Vorming bèta-instituut VU en UvA opgeschort

Het samenwerkingsinstituut dat ecologen, aard- en milieuwetenschappers van de VU en UvA samen willen oprichten, kreeg kort geleden een negatief advies van de medezeggenschap van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen. “De plannen waren niet volledig”, zegt voorzitter van de onderdeelcommissie van FALW Trudie van Kampen. “En we hebben geadviseerd om met de medewerkers in gesprek te gaan.”

De ODC concludeert in haar advies dat de plannen voor het instituut Earth, Ecology & Environment veel minder ver zijn uitgewerkt dan dat van de twee andere beoogde bèta-instituten, Informatics en Physics & Astronomy. Er staat bijvoorbeeld geen risico-analyse in. Ook ontbreekt een opzet over hoe het onderwijs binnen het instituut vorm zal krijgen.

Tekentafel

Het advies van de ODC om de onderzoekers nog even terug te sturen naar de tekentafel is overgenomen door het faculteitsbestuur. De medezeggenschap is betrokken bij de verbetering van het plan.

In het instituut gaan de VU-afdelingen Ecologie, Instituut voor Milieuvraagstukken en Aardwetenschappen samen onderzoek doen en onderwijs aanbieden met het Institute for Biodiversity and Ecosystem Dynamics van de UvA. Hoe dat er precies uit komt te zien, is dus nog in de ontwerpfase.

Bèta nieuwe vorm

Naast dit instituut komen er twee andere bèta-instituten in Amsterdam, Informatics en Physics & Astronomy. De plannen zijn eind februari goedgekeurd door de medezeggenschapsraden van de VU en de UvA.

De drie instituten zijn, samen met de concentratie van biomedische wetenschappers in het O2-gebouw, de nieuwe vorm van bètasamenwerking in Amsterdam. De VU- en UvA-bèta’s gaan inhoudelijk vergaand samenwerken in onderwijs en onderzoek, bestuurlijk en administratief blijven ze nog apart opereren. De bètasamenwerking is dus geen fusie, maar een grootscheepse thematische reorganisatie.

Correcties

In bovenstaand bericht werden Informatics en Physics & Astronomy gepresenteerd als één instituut, maar het zijn twee aparte. Ook stond Amsterdam Water Science genoemd als nieuw bèta-instituut. Dat is inderdaad een nieuw VU-UvA-samenwerkingsverband, maar geen onderzoeksinstituut.