29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Voorzitter ZonMW krijgt prijs voor kwakzalverij

De Meester Kackadorisprijs voor de bevordering van de kwakzalverij gaat dit jaar naar Pauline Meurs, hoogleraar bestuur van de gezondheidszorg aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Meurs krijgt de prijs als voorzitter van een organisatie die medisch onderzoek financiert: ZonMW, een afdeling van onderzoeksfinancier NWO. Deze organisatie geeft alternatieve geneeskunde te veel ruimte, vindt de Vereniging tegen de Kwakzalverij.

Paranormaal genezeres

ZonMw liet dit voorjaar een rapport schrijven over ‘evidence-based complementaire zorg’. “Aan het rapport werd uitsluitend meegewerkt door een aantal notoire pro-alternatief denkende figuren, terwijl ook een paranormaal genezeres bijdroeg.”

Het rapport adviseert te investeren in onderzoek naar de evidence voor complementaire zorg. “De commissie zag over het hoofd dat aan dergelijk onderzoek in binnen- en buitenland al honderden miljoenen euro’s en dollars besteed zijn en dat er nooit iets uitgekomen is”, aldus de jury. “Het is in feite een oproep tot verdere geldverspilling in de zorg.”

Weggegooid belastinggeld

Ook in 2006 kreeg ZonMW de prijs, destijds omdat zij alternatieve genezers een korte scholing in wetenschappelijk onderzoek aanbood. “Enig effect heeft deze cursus niet gehad. Het was weggegooid belastinggeld zoals de Vereniging tegen de Kwakzalverij al voorspeld had.”

De Meester Kackadorisprijs wordt elk jaar uitgereikt aan mensen die de kwakzalverij bevorderen terwijl ze beter zouden moeten weten: niet aan kwakzalvers, maar aan mensen die hun de ruimte geven. De prijs is vernoemd naar een kwakzalver uit een zestiende-eeuws blijspel.

Promotie ayurvedische kruiden

Dit jaar was ook de rector van de Rijksuniversiteit Groningen genomineerd. Die had moeten voorkomen dat iemand kon promoveren op de effectiviteit van behandelingen met bijvoorbeeld Chinese en ayuverdische kruiden.

De VU en VUmc zijn eerder ook genomineerd geweest voor de prijs. Vorig jaar stond een hoogleraar huisartsgeneeskunde op de shortlist, in 2008 werd oud-rector Lex Bouter tweede en in 2005 was ACTA genomineerd.