Vice-decaan verbaasd over vertrouwensbreuk studentenraad

Het houdt maar niet op met de brieven waarmee de verschillende partijen bij Aard- en Levenswetenschappen (FALW) elkaar bestoken. Gisteren zegde de studentenraad per brief het vertrouwen op in het faculteitsbestuur en lieten drie financieel succesvolle afdelingen ook per brief weten dat ze het zat zijn om op te draaien voor de financiële malaise van de rest van de faculteit. Vandaag geeft vicedecaan zijn reactie op de vertrouwenscrisis met de studentenraad, weer per brief.

Het reorganisatieplan voor FALW is aanleiding voor alle commotie. De maatregelen zijn ingrijpend: er moet per jaar zo’n tweeënhalf miljoen worden bezuinigd en 37 medewerkers dreigen hun baan te verliezen. Geen wonder dus dat de emoties hoog oplopen. Te meer nu de ondernemingsraad een negatief conceptadvies heeft uitgebracht en het hele plan wellicht niet doorgaat. Want nietsdoen verslechtert de financiële situatie van de hele faculteit, vinden zowel Hubertus Irth, als de afdelingshoofden van de afdelingen die financieel wel gezond zijn.

Nieuwste brief

In de nieuwste brief laat Irth weten dat hij teleurgesteld en verbaasd is dat de studentenraad het vertrouwen in het faculteitsbestuur over het onderwijsdeel van de reorganisatie heeft opgezegd, ‘mede gezien de veelvuldige informele overleggen die wij in dit dossier met u in goede verstandhouding hebben gevoerd’.

Dat de studentenraad nog geen inzage heeft gekregen in de plannen komt, volgens Irth, omdat de ondernemingsraad zich er eerst nog over moet uitspreken. Daarnaast reageert Irth op de klacht van de studenten over de samenwerking met het faculteitsbestuur.

Irth wil graag met de studenten kijken waar die beter kan, maar hij wil niet het hele plan overboord gooien en overnieuw beginnen. ‘Het uitstel van de reorganisatie als gevolg hiervan zou in onze beleving dramatische gevolgen hebben: de langdurige onzekerheid die daarmee gepaard gaat en de zeer ernstige gevolgen voor alle medewerkers en studenten binnen FALW zijn voor het faculteitsbestuur onaanvaardbaar’,  schrijft Irth.