29 maart 2024

Vader en dochter Tutu op bezoek bij de VU

De dochter van de Zuid-Afrikaanse bisschop Desmond Tutu, Mpho Tutu, houdt komende maandag, 7 april, de jaarlijkse Martin Luther King-lezing. De woensdag daarop, 9 april, is ze paranimf bij een promotie waar ook haar vader zijn opwachting zal maken.

Mpho Tutu is anglicaans priester en directrice van het Tutu Institute for Prayer and Pilgrimage in de Verenigde Staten. Zij zal spreken over de traditie van geweldloosheid.

Hoogleraar verzoening

Daarna gaat  schrijver Désanne van Brederode in op de betekenis van de droom van Martin Luther King voor Nederland. “Nederland kan wel weer een droom gebruiken”, vindt Van Brederode.

Twee hoogleraren, hoogleraar Kindergeneeskunde Marceline van Furth en hoogleraar verzoening Eddy Van der Borght, benoemd in het kader van de speciale Desmond Tutu-leerstoel, zullen vertellen over de rol van wetenschap bij het realiseren van de droom van de aartsbisschop. Amerikanist Markha Valenta (nu Nijmegen, vroeger VU) modereert het geheel.

Verdediging proefschrift

Desmond Tutu is op 9 april op de VU voor de verdediging van het proefschrift van de eerste promovendus uit het Desmond Tutuprogramma, Jacob Meiring. Mpho Tutu treedt op  als paranimf. Het proefschrift heet ‘Theology in the flesh. Exploring the corporeal turn from a southern African perspective’ en geeft een actuele kijk op het thema lichamelijkheid.