Studentenleven
& Maatschappij

Utrecht weigert nu ook tabaksgeld voor lopend onderzoek

Het omstreden onderzoek van de Universiteit Utrecht naar het voorkomen en tegengaan tabakssmokkel wordt niet langer gefinancierd door tabaksproducent Philip Morris. De universiteit bezwijkt alsnog onder de druk van oncologen en anti-tabakslobby.

Vorige week maakte de Universiteit Utrecht (UU) bekend dat het nieuw onderzoek niet meer zal laten betalen door de tabaksindustrie. Daarmee reageerde ze op het nieuwe beleid van KWF Kankerbestrijding, dat geen subsidies meer verstrekt aan organisaties die banden hebben met de tabaksindustrie. Het lopende onderzoek naar tabakssmokkel kon nog wel doorgaan.

Volgens de universiteit was het onderzoek voldoende transparant en onafhankelijk. Daar namen de Nederlandse Vereniging van Oncologen en de stichting TabakNee geen genoegen mee: ze voerden de druk op de universiteit op.

Streep zetten

DUB, de nieuws- en opiniesite van de Universiteit Utrecht, meldt vandaag dat de universiteit per direct bedankt voor de 360.000 euro subsidie van Philip Morris. “Gezien de maatschappelijke discussie en op nadrukkelijk verzoek van voor ons zeer belangrijke partners, hebben we besloten een streep te zetten door de financieringsconstructie”, zegt collegevoorzitter Anton Pijpers van de UU.

Het onderzoek, dat wordt verricht door jurist John Vervaele, gaat gewoon door. Het wordt nu gefinancierd door de Universiteit Utrecht zelf.