Wetenschap
& Onderwijs

Universitaire lerarenopleidingen te theoretisch

Minister Bussemaker en de Tweede Kamer maken zich zorgen over de universitaire lerarenopleidingen. Ze wacht op een plan van aanpak van de universiteiten.

Tijdens het overleg in de Tweede Kamer over de lerarenopleidingen verwees VVD’er Pieter Duisenberg gisteren naar een oproep van twee jonge natuurkundedocenten in dagblad Trouw. Die vinden de universitaire lerarenopleiding (ulo) nu veel te theoretisch en pleiten ervoor om het programma om te draaien: studenten worden in de praktijk opgeleid en krijgen de lesstof van de universiteit pas aangeboden als ze daar behoefte aan hebben. De ulo’s van de Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit werken daar volgens Duisenberg al aan.

Feitelijk onbevoegd

D66-Kamerlid Paul van Meenen zei de kritiek te herkennen, maar opperde dat opleidingen hun studenten ook meer stage kunnen laten lopen. Want als ze in de praktijk worden opgeleid is het de vraag of ze daar wel goed begeleid worden. Zelfs erkende ‘opleidingsscholen’ laten op dat punt steken vallen. En de SP waarschuwde dat er dan nog meer mensen voor de klas komen die feitelijk onbevoegd zijn.

De lage tevredenheid onder ulo-studenten en afgestudeerden baart ook minister Bussemaker van Onderwijs zorgen. Ze maakte een rondgang langs de lerarenopleidingen en hoorde dezelfde kritische geluiden. Ze is in overleg met de universiteiten en verwacht binnenkort een plan van aanpak. Daar wil ze nog voor de kerst op reageren.