26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Typisch Nederlands rampenplan voor New York

Hoogleraar Risk insurance and water management Jeroen Aerts heeft met de burgemeester van New York een VU-plan besproken om de staat beter te beschermen tegen natuurrampen.

“Het begon in 2005, toen ik naar New Orleans afreisde om de gevolgen van de orkaan Katrina te onderzoeken”, vertelt Aerts. “Daar waren toen zo’n beetje alle onderzoekers van de wereld bezig, maar uit gesprekken bleek dat in New York ook helemaal geen veiligheidsmaatregelen waren getroffen in het geval van een orkaan of overstroming.”

Enorm geluk

Een orkaan in de staat in 2011 was voor New York volgens Aerts een “wake-up call”. Aerts kreeg opdracht in rapport een pakket maatregelen voor te stellen, toen vorig jaar orkaan Sandy huishield. “Ik had enorm geluk dat ik op dat moment daar zat”, aldus Aerts.

Samen met de prestigieuze instituten MIT en de universiteit van Princeton stelde Aerts een Deltaplan op vol typisch Nederlandse oplossingen zoals dijken, stormvloedkeringen en het opspuiten van zandstranden.

Meest kosteneffectief

Een plan met deltawerken zoals in Zeeland zou tussen de vijftien en 21 miljard dollar gaan kosten. De economisch meest kosteneffectieve oplossing is een tussenoplossing, die nog altijd twaalf miljard dollar kost.

“Door de omvang van de schade van Sandy staat men open voor Nederlandse oplossingen”, aldus Aerts. Volgens hem is het niet toevallig dat juist Nederlandse wetenschappers zijn benaderd voor dit plan. “Niet voor niks heeft de overheid de Nederlandse watersector bestempeld tot ‘topsector’.”

Internationale publiciteit

“Bovendien is een voordeel dat we een klein land zijn, en dus geen bedreiging voor de Amerikanen. Dat is anders als een Chinees ze komt vertellen wat ze moeten doen. Als een Nederlands rapport terzijde wordt gelegd, ligt dat minder gevoelig.”

“De VU trekt nu veel internationale publiciteit met het rapport, maar ik vraag me af of de VU hierna nog veel zal blijven betekenen. Het Nederlandse bedrijfsleven zal er wel opspringen en dan speelt een universiteit toch een dienende rol.”