29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Trump wil meer studiebeurzen uit bedrijfsleven

In zijn eerste toespraak tot het Amerikaanse congres noemde president Donald Trump onderwijs “the civil rights issue of our time”. Hij pleit voor meer studiebeurzen uit het bedrijfsleven.

Goed onderwijs helpt mensen vooruit in het leven, zoals de bescherming van burgerrechten vroeger hielp om zwarte Amerikanen meer kansen te geven. Dat is waarschijnlijk de gedachte achter de vergelijking van Trump.

Mantra

Hij is niet de eerste president die deze vergelijking trekt, meldt de Washington Post. George W. Bush deed het ook en Barack Obama maakte er welhaast een mantra van.

In zijn toespraak brak Trump een lans voor de “vrije schoolkeuze” van kansarme leerlingen, “waaronder miljoenen kinderen van Afro-Amerikaanse en Latijns-Amerikaanse afkomst”. In de zaal zat een meisje dat volgens hem twee keer was blijven zitten en toen naar een ‘private center for learning’ ging dankzij een studiebeurs. Toen kwam het allemaal goed. Binnenkort behaalt ze haar masterdiploma in social work, als eerste hoogopgeleide in haar familie.

Belastingvoordeel

Zulke studiebeurzen komen van donaties uit het bedrijfsleven, die in ruil een belastingvoordeel krijgen. Trump en zijn onderwijsminister Betsy DeVos zijn groot voorstander van zulke beurzen. Tegenstanders van het systeem menen dat openbare scholen worden uitgehold omdat ze dan minder geld krijgen.

Critici vrezen ook dat de burgerrechten bij Trump en DeVos niet in goede handen zijn. In het onderwijs draaiden ze meteen het beleid van Obama terug dat transgenders meer rechten gaf: daar kunnen de afzonderlijke Amerikaanse staten beter zelf over beslissen, is hun gedachte.

Nepuniversiteit

Weinig vertrouwenwekkend was ook de omstreden university van Trump zelf, die cursussen in vastgoedinvesteringen aan de man bracht. Er zou zelfs sprake zijn van oplichterij. Een rechtszaak hierover is geschikt zodra Trump aan de macht kwam.

In zijn toespraak kwam hij niet terug op zijn campagnebelofte om de torenhoge studieschulden in Amerika aan te pakken. Wat onderwijsminister DeVos hiermee gaat doen, is vooralsnog onduidelijk.

Omstreden minister

DeVos is trouwens een zeer omstreden minister. Haar benoeming strandde vorige maand bijna in de Amerikaanse senaat, omdat zelfs enkele Republikeinen hun twijfels hadden over haar geschiktheid. Vice-president Mike Pence moest de doorslag geven. Dat was nooit eerder nodig.