27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Topless protest tegen bloteborstenban

UvA-studente Matilda Medard protesteerde afgelopen zaterdag topless tegen het bannen van Folia, de Advalvas van de UvA en de Hogeschool van Amsterdam (HvA), uit enkele gebouwen van de HvA. Tijdens de open dag van de HvA deelde ze Folia’s uit.

De HvA liet Folia verwijderen vanwege een paar blote vrouwenborsten op de cover. Die zouden aanstootgevend zijn voor de bezoekers van de open dag.

De borsten op de cover verwijzen naar een stuk over de Boobie Bible, een initiatief van een groep feministische studentes aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Folia gaat het om een verzameling foto’s van blote borsten, gemaakt om het taboe daarop te laten verdwijnen.

Goede smaak

Het idee om de editie uit de bakken te halen komt volgens de redactie van de domeinen Onderwijs & Opvoeding, en Maatschappij & Recht en de hogeschool heeft ermee ingestemd. “Er komt een heel gemêleerd publiek af op de open dagen”, zegt HvA-woordvoerder Paul Helbing. “Folia mag publiceren wat ze wil, maar de beheerders van gebouwen en de mensen die verantwoordelijk zijn voor het onderwijs mogen ook bepalen wat ze met hun ruimte willen.” Volgens hem is het een discussie over goede smaak, “en daar wil de HvA zich niet in mengen”.

Altan Erdogan, hoofdredacteur en directeur van Folia is “verbijsterd” dat dit anno 2016 nog gebeurt. “Het is ook jammer dat dit niet met ons is overlegd, en dat we er zelf achter hebben moeten komen.”