Toffe Peer voor makkelijk vindbare medezeggenschapsraad

De Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool Utrecht krijgen van medezeggenschappers de Toffe Peer Awards uitgereikt. De Gebakken Peer Awards gaan daarentegen naar de Haagse Hogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen.

Bij wie kan een student aankloppen met een idee of een klacht over zijn onderwijsinstelling? Soms kun je lang zoeken naar de medezeggenschapsraad, terwijl die bij andere onderwijsinstellingen in een paar muisklikken gevonden is.

Voor de uitstekende ‘online vindbaarheid’ van hun medezeggenschapsraden krijgen de UvA en de Hogeschool Utrecht de Toffe Peer Award. Bij de Haagse Hogeschool en de RUG valt op dit vlak wel iets te verbeteren, dus die krijgen een ‘aanmoedigingprijs’: de Gebakken Peer Awards.

Bereikbare raad

De prijzen zijn in het leven geroepen door de landelijke verenigingen van medezeggenschapsraden in het hbo (SOM) en het wetenschappelijk onderwijs (LOF). Zij hebben gegoogeld om te kijken hoe snel ze de raden konden vinden.

Studenten zijn sneller geneigd om te stemmen in de raadsverkiezingen als ze zich betrokken voelen bij de medezeggenschap – maar dan moeten ze de raad natuurlijk wel kunnen bereiken, is de gedachte van LOF en SOM.

Voorheen was de Toffe Peer een soort populariteitsprijs: hij was bestemd voor het bestuur van de onderwijsinstelling met de meest tevreden medezeggenschappers. “Het was in eerdere jaren subjectief”, verklaart Julia Kleinrensink van het Landelijk Overleg Fracties (LOF). “We wilden dit jaar een objectieve prijs.”

Rotte appel

De Rotte Appel, zoals de tegenhanger toen heette, ging altijd naar onderwijsbestuurders waar de medezeggenschapsraad veel kritiek op had, terwijl de inspraak daar niet altijd het slechtst geregeld was.

Kwamen die prijzen in het verleden dan bij de verkeerde universiteiten en hogescholen terecht? Dat nou ook weer niet, zegt Kleinrensink. “Maar het was niet altijd in verhouding.”