Wetenschap
& Onderwijs

Theoloog Ridderbos pleit voor antihelden

De presentatie van het boek Predikanten in de frontlinie vindt plaats op een bijzondere locatie: de Keizersgrachtkerk. Hier werden namelijk koster Van der Baan en dominee Ferweda in 1944 geëxecuteerd. De koster was een verzetsman, maar de dominee wist van niets. Deze moord reflecteert de boodschap van auteur Jan Ridderbos: “Het publiek ziet graag verzetshelden, maar deze dominee overkwam het gewoon. Is hij daarom minder? Ik ben van de antihelden.”

Kerkelijk verzet

VU-alumnus theologie Ridderbos schrijft over de gevolgen van deelname aan het (kerkelijk) verzet in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. In mei is die oorlog zeventig jaar geleden. Een ijkpunt volgens Ridderbos: “Nu moet de nieuwe generatie het overnemen, maar wat was dat nou eigenlijk, oorlog?” Hij wil het verhaal van iedereen vertellen, en daarmee de heldencultuur de rug toekeren.

‘Oorlog is een serie aan keuzes’

Ridderbos: “Menselijk gedrag is tenslotte nooit zwart-wit; predikant of niet. Er is geen heilige of er zit wel een smetje op. Oorlog is een serie aan keuzes. Het feit dat je één keer goed gekozen hebt, impliceert niet dat je dit de volgende keer weer zult doen.”
Ridderbos vindt het een les voor jonge academici om bescheiden te zijn in hun oordelen: “Wat zou jij doen?”
Naast Ridderbos spreken onder anderen NOS-verslaggever Pauline Broekema en historicus Coen Hilbrink. Er worden ook bloemen gelegd bij de gedenksteen van de dominee en de koster.

Wanneer en waar

Donderdag 9 april, 14 uur, Keizersgrachtkerk, Keizersgracht 566, Amsterdam. Toegang is gratis, graag aanmelden via info@adckampen.nl. Het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme is medeorganisator van deze boekpresentatie.

Jan Ridderbos, Predikanten in de frontlinie, Uitgeverij Vuurbaak, AD Chartas-reeks, 254 pagina’s, 22,50 euro.