26 maart 2024

Tentamen gemist? Storm is overmacht

Studenten kunnen maar beter binnen blijven. Als ze door de storm een tentamen missen, krijgen ze waarschijnlijk een extra herkansing. Er is immers sprake van overmacht.

Het KNMI gaf een weeralarm af en de NS paste bij voorbaat de dienstregeling aan. Nu de storm over het land raast en er een dode is gevallen, waarschuwen politie en brandweer in diverse steden dat mensen beter binnen kunnen blijven.

UvA: ‘blijf thuis’

Ook sommige universiteiten en hogescholen raden hun studenten aan om thuis te blijven. Dat doet bijvoorbeeld de Universiteit van Amsterdam. Tentamens gaan wel door voor de aanwezigen, maar de overige studenten mogen het tentamen een andere keer maken.

“De storm is erg heftig”, twittert ook de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. “Ben je thuis? Blijf dan thuis. Als je op de NHL bent kun je het beste binnenblijven totdat de storm afneemt.”

Lang niet alle onderwijsinstellingen zeggen er iets over. Worden de tentamens bij voorbaat uitgesteld? Ik zal het even voor je navragen, antwoorden de perswoordvoerders, maar de meesten komen niet snel met een antwoord. Ook twitteren ze er lang niet allemaal over.

VU: ‘overmacht’

Mochten studenten door de storm een tentamen missen, kunnen ze waarschijnlijk wel uitleggen dat er sprake is van overmacht. In iedere onderwijs- en examenregeling staat zo’n soort clausule. “Situaties als vandaag vallen bij ons onder de regeling ‘overmacht’ in het examenreglement”, zegt een woordvoerder van de Vrije Universiteit. “Studenten die hun tentamen missen doordat ze niet op de VU kunnen komen, kunnen zich richten tot de examencommissie.”

Gezond verstand

De landelijke studentenorganisaties ISO en LSVb maken zich daarom niet zo druk. Universiteiten en hogescholen hoeven niet van tevoren tentamens en colleges uit te stellen als er een weersalarm is, vindt Ruud Nauts (ISO). “Studenten en onderwijsinstellingen moeten gewoon hun gezond verstand gebruiken. Als het gevaarlijk is om te reizen, dan moet je binnen blijven.” Jorien Janssen (LSVb) wijst op de “eigen verantwoordelijkheid” van studenten en onderwijsinstellingen.