28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Te laat inschrijven kan nog

De studentenraad en het college van bestuur zijn het eens geworden over een regeling voor het te laat inschrijven voor een tentamen en deelname aan vakken. De bestaande regeling blijft namelijk dit jaar gewoon van kracht.

“Wij zijn erg blij dat deze manier van na-intekenen toch nog mogelijk is. Eerder was het plan namelijk om het laat inschrijven helemaal af te schaffen”, aldus Renske van den Hurk van de universitaire studentenraad.

25 euro

Tegen betaling van 25 euro administratiekosten kunnen studenten na de deadline zich toch nog aanmelden voor tentamens en vakken.

Het college van bestuur wilde aanvankelijk van de regeling af omdat de onderwijsminister voor de zomer had gezegd dat universiteiten geen boete mochten opleggen aan studenten bij te laat aanmelden. Onder meer de studentenbond SRVU protesteerde tegen het afschaffen van de regeling. Inmiddels heeft Bussemaker toegezegd dat universiteiten rond de 20 euro aan kosten mogen rekenen. Ze gaat dat in de wet opnemen.

Weer praten

Zodra de wetswijziging er is, gaan de studentenraad en het bestuur weer praten over een definitieve regeling.

Inmiddels is ook duidelijk dat de UvA de daar geldende regels voor inschrijven handhaaft. Daar was vlak na de zomer enige verwarring over ontstaan. Dus ook daar kunnen studenten onder bepaalde voorwaarden zich over tijd aanmelden.