29 maart 2024

Symposium over grote keerpunten

Heb jij ook een dramatisch keerpunt meegemaakt in je leven? Of wil je juist een grote ommezwaai meemaken? Een artistieke doorbraak of een religieuze bekering? Ga dan morgen naar het symposium Turning Points.

Over Harry Kuitert

Op vrijdag 7 maart vertellen zes biografen in de Kerkzaal van de VU over aangrijpende veranderingen in het leven van hun gebiografeerde persoon. Gert Peelen vertelt over de ommekeer van de invloedrijkste godgeleerde Harry Kuitert. Peelen verwerpt het verhaal dat de almachtige God die duizenden onschuldigen de verdrinkingsdood injoeg tijdens de watersnoodramp in 1953, Kuitert plotsklaps van zijn geloof genas. Hij verzekert dat die ommezwaai een veel langzamer proces was.

De andere biografen vertellen eveneens over een dramatisch keerpunt in het leven van een bekende persoon uit de negentiende en twintigste eeuw, zoals Piet Mondriaan, Helene Kröller-Müller en Loe de Jong.

Het symposium benadrukt de overeenkomsten tussen religieuze bekeringsverhalen en niet-religieuze levensveranderingen. De bijeenkomst begint om 10 uur. Toegang is €17.50, inclusief lunch. Klik hier voor meer informatie.