Studentenvakbond niet blij met Miljoenennota

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is teleurgesteld in de Miljoenennota en Rijksbegroting die op Prinsjesdag zijn gepresenteerd. “Studenten gaan met dit kabinet een zeer onzekere toekomst tegemoet. Voor hen is deze begroting drie keer niks”, aldus LSVb-voorzitter Jorien Janssen.

Studenten krijgen het niet makkelijk, constateert de vakbond: investeringen in het hoger onderwijs blijven uit, de afschaffing van de basisbeurs en ov-studentenkaart wordt doorgezet en onduidelijkheid over de huurprijs voor studentenkamers blijft bestaan.

Basisbeurs en ov-studentenkaart

Het ziet er ook naar uit dat studenten betalen voor de investeringen uit het Nationaal Onderwijsakkoord. Janssen: “Opnieuw wordt er geld bij studenten weg gehaald, terwijl er niets te halen valt en zij er weinig van terug zien.”

Volgens Janssen zijn de plannen rond de basisbeurs en ov-studentenkaart gebouwd op drijfzand: “Het is al lange tijd duidelijk dat de plannen van Bussemaker onvoldoende steun hebben. Het is ons een raadsel waarom er toch stug wordt doorgegaan op de ingeslagen weg.”

Studentenhuisvesting

Ook over de studentenhuisvesting heeft de begroting geen goed nieuws te melden. “Er is een tekort van 30 000 kamers en veel plannen liggen stil”, aldus Janssen. De LSVb wil daarom handhaving van het huidig puntensysteem voor studentenkamers.