19 maart 2024

Studenten VU en Delft klaar voor fietsrecords

Het wordt spannend of het studententeam van de TU Delft en de VU de beoogde fietsrecords gaat breken. Afgelopen donderdag testten ze voor de laatste keer hun hightech ligfiets, die recentelijk nog op twee punten was aangepast.

Bij eerdere tests was gebleken dat de stroomlijn van de fiets niet helemaal optimaal was. Het team maakte daarom een nieuwe achterkant. Ook de aandrijving kreeg een update. De hoop is dat dat een snellere fiets dan voorgaande jaren gaat opleveren.

Twee wereldrecords

Het Human Power Team, zoals de samenwerking heet, is sinds september aan het werk om voor de vierde keer een supersnelle ligfiets te bouwen en twee renners te trainen voor de races. De fiets wordt gebouwd door een groep Delftse studenten, en drie studenten bewegingswetenschappen aan de VU trainen de renners.

De studenten doen een graai naar twee wereldrecords: het uurrecord en het snelheidsrecord. Eind juli wordt de uurrit gereden op een baan in het oosten van Duitsland. Half september volgt de snelheidsrit in de bergen van Nevada in de Verenigde Staten.

Voorwielaandrijving

Vorig jaar lukte het om het snelheidsrecord te breken met 133,78 kilometer per uur. Net als toen is de ligfiets dit jaar een volledig afgesloten cocon met een camera bovenop en alleen twee gaten waar de wielen doorheen steken. Nieuw dit jaar is dat de ketting het voorwiel aandrijft in plaats van het achterwiel. “Dat maakt het systeem compacter, dus efficiënter”, zegt Dennis Berckmoes, student aan de TU Delft. Ook nieuw is een systeem om de rug van de renner te koelen in plaats van alleen het bovenlichaam.

Sneller afkoelen

De training van de renners kreeg dit jaar ook een nieuw element: acclimatisering. “Het wordt gauw dertig graden in de fiets”, vertelt bewegingswetenschappenstudent Josh Salet. “We trainen daarom in een warme klimaatkamer, om het lichaam te leren sneller af te koelen. We gaan ook een week langer door met de duurtraining dan vorig jaar. Daarna brengen we de trainingsintensiteit omlaag, zodat Rik [Houwers, de renner; red.] helemaal topfit is voor de race.”

De vrouwelijke renner, Christien Veelenturf, die dit jaar als tweede renner is uitgekozen, doet niet mee met het uurrecord. Ze is gevallen met de ligfiets tijdens de trainingen en herstelt van een lichte hersenschudding en een gebroken rib.