18 april 2024

Studenten vinden kwaliteit onderwijsgebouwen niet belangrijk

De nieuwbouwplannen van de VU kunnen in de ijskast: studenten vinden de kwaliteit van de onderwijsgebouwen namelijk helemaal niet belangrijk.

Dat blijkt uit weer een nieuw onderzoek onder studenten, deze keer van VKZ BV – financiële vastgoed- en gebiedsmanagers, Laanbroek Schoeman adviseurs (LSa) in samenwerking met de Landelijke Studentenvakbond LSVb.

Onderwijskwaliteit belangrijkst

Die zeggen dat studenten de keuze voor hun studie in de eerste plaats baseren op de onderwijskwaliteit. Op de tweede plaats volgt de uitstraling en de sfeer van de stad waar de studie gevolgd kan worden. De afstand tot het ouderlijk huis komt op de derde plaats.

Wat ze in elk geval niet willen, is meer collegegeld betalen voor mooiere of betere onderwijsgebouwen.

Karakteristieke oude gebouwen

In het onderzoek is ook gevraagd naar het belang dat studenten hechten aan faciliteiten in nabijheid van de onderwijsinstelling. Studenten vinden een copyshop de belangrijkste faciliteit (41 procent). Woonvoorzieningen komen op de vierde plaats (21 procent) na een kantoorboekhandel (28 procent) en sportvoorzieningen (23 procent). Studenten wonen het liefst in de binnenstad in karakteristieke oude gebouwen.

Hoeveel studenten er precies zijn ondervraagd (vier? Vijfendertig? Honderd? Duizend?) wordt uit het persbericht van Laanbroek Schoeman adviseurs niet duidelijk.