16 april 2024

Studenten tegen eredoctoraat voor Van Rompuy

Studenten van de VU-afdeling van De Nieuwe Universiteit verzetten zich tegen de toekenning van een eredoctoraat aan de Belgische oud-premier Herman van Rompuy.

Van Rompuy krijgt het eredoctoraat straks tijdens de viering van de 135e verjaardag van de VU, die Dies Natalis, maar volgens DNU is dat een “legitimering van een neoliberaal beleid van bezuinigingen.”

De studenten beschouwen Van Rompuy als belichaming van alles wat er de laatste jaren fout is gegaan in Europa. Van de Griekse crisis tot de kaalslag in het hoger onderwijs.

Meest asociaal

‘Van Rompuy was als voorzitter van de Europese Raad verantwoordelijk voor de meest asociale en reactionaire koerswijziging in de geschiedenis van de EU’, aldus DNU in een persbericht.

De VU wil Van Rompuy eren wegens zijn ‘uitzonderlijke verdiensten als ethisch-filosofisch geïnspireerd politicus’. Volgens DNU is het eredoctoraat ‘niet zomaar een verering van een politicus of een uitdrukking van het maatschappelijke profiel van de VU, maar een legitimering van een neoliberaal beleid van bezuinigingen.’

Neoliberale bezuinigingen

‘Deze legitimering is nodig omdat het VU-bestuur zelf ook veel bezuinigt’, aldus DNU. ‘De komende drie jaar zal er aan de VU honderd miljoen gekort worden, terwijl docenten bezwijken onder de werkdruk en studenten steeds sneller af moeten studeren. Ook verdwijnen kleinschalige opleidingen door de neoliberale bezuinigingen, terwijl er wel steeds meer managers worden aangenomen om dit ‘productieproces’ te overzien.’

DNU roept de VU daarom op om af te zien van het eredoctoraat voor Van Rompuy. Ze zijn aanwezig bij de uitreiking, maar of ze die gaan verstoren, wordt uit het persbericht niet duidelijk.