NIEUWS

Onderwijs 08 mei 2018

Studenten kunnen niet meer rekenen

reacties 2

Breuken, vermenigvuldigen, machtsverheffen. Basisschoolstof, maar voor veel studenten is het alles behalve gesneden koek.  Dat betekent dat universitair docenten niet kunnen vertrekken vanaf het niveau dat ze zouden willen. En als ze dat wel doen, zijn hun studenten al snel het spoor bijster.

Bijzonder frustrerend, vindt hoogleraar theoretische chemie Paola Gori Giorgi, die onder meer het vak basisnatuurkunde geeft aan eerstejaars farmaceutische wetenschappen: “Studenten snappen basale rekenkundige bewerkingen niet.” Gori Giorgi heeft het dan bijvoorbeeld over het vermenigvuldigen van twee breuken.

Verhaaltjessommen

Dat er dingen flink misgaan in het middelbaar en basisonderwijs, bevestigt ook de Onderwijsinspectie. Die luidde onlangs de noodklok in haar rapport De staat van het onderwijs: het niveau van Nederlandse scholieren daalt al jaren. Dit geldt ook zeker voor het niveau van rekenen en wiskunde.

De grote boosdoener is volgens wiskundehoogleraar Joost Hulshof het realistisch rekenen, ofwel verhaaltjessommen. Kinderen leren niet meer systematisch een deling of vermenigvuldiging op te lossen, ze leren methodes die op schatten zijn gebaseerd. En kinderen blijken in de praktijk nogal verschillend te schatten.

Met alle gevolgen voor de rekenvaardigheid van dien.  Inmiddels is de generatie die nooit iets anders heeft geleerd dan verhaaltjessommen oplossen op hun eigen manier aangekomen op de universiteit. En dat is een harde confrontatie, merken ze bij allerlei studies.

Bijspijkerprogramma

Bij economie was het zo erg dat ze sinds dit jaar een apart bijspijkerprogramma  hebben  in de zomer voordat studenten aan hun studie beginnen. Dat lijkt succesvol: het gemiddelde tentamencijfer voor wiskunde ging omhoog van een 4,7 naar een 5,9.

Meer over de gebrekkige rekencapaciteit van studenten lees je in de nieuwe Advalvas.

Welmoed Visser

{ Lees de 2  reacties }

hits 39
Door Hans Zweers Meijer op 09 mei 2018

Docenten lijkem soms ook niet op de hoogte te zijn wat anderen gedaan hebben om de gevolgen van het beroerde rekenonderwijs op de basisschool en in voortgezet onderwijs te niet te doen. Kijk eens naar het gratis topmateriaal op

www.sommenfabriek.nl

dat ontwikkeld is vanuit de Stichting Goed Rekenonderwijs waarin basischoolleraren, leraren wiskunde in het voortgezet onderwijs en hoogleraren wiskunde de krachten gebundeld hebben om de kwalijke gevolgen van het realistisch rekenonderwijs te neutraliseren.

Door Iris op 13 mei 2018

Vreemde timing van dit stukje. Volgend collegejaar komt de eerste lichting vwo-ers die het nieuwe examenprogramma heeft doorlopen. In dit nieuwe programma ligt juist veel nadruk op algebraïsche vaardigheden.

Mijn ervaring is trouwens dat veel wiskundeproblemen komen door verkeerde toelatingseisen van de studies. Afgestudeerde hbo-ers die soms in jaren geen wiskunde hebben gehad worden bijvoorbeeld vaak toegelaten. Zo ook studenten met een Wiskunde A-achtergrond, terwijl gezien de inhoud van de studie Wiskunde B passender zou zijn.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.