26 maart 2024

Studenten die meedoen aan introductiedagen zijn succesvoller

Je zou het niet zeggen als je ze feestend over straat ziet lopen, maar studenten die meedoen aan introductiedagen zijn succesvoller in hun studie dan degenen die liever wat langer vakantie vieren.

De Vrije Universiteit Amsterdam nam de eerstejaars van de afgelopen vijf jaar onder de loep. Wat blijkt? Studenten die meededen aan de introductieweek vielen minder vaak (22 procent) binnen één jaar uit dan degenen die niet meededen (33 procent). Dus één op de vijf tegenover één op de drie.

Plichtsgetrouwer

Wie de introductiedagen volgde, haalde ook eerder zijn bachelordiploma: 35 procent in drie jaar tijd en 58 procent in vier jaar tijd. Van de ‘vakantievierders’ slaagde daar respectievelijk maar 26 procent en 45 procent in.

“Meedoen aan introductiedagen loont”, concludeert de VU in een persbericht over het onderzoek. Maar zijn deelnemende studenten van zichzelf niet al wat plichtsgetrouwer dan degenen die een extra weekje vakantie nemen?

Bedrogen

Daar zegt het onderzoek niets over, erkent een woordvoerder van de VU.  En een tovermiddel is de introductieweek zeker niet. “Wie denkt dat deelname altijd tot meer studiesucces leidt, komt bedrogen uit”, lacht ze.

Hoe ook, de introductiedagen aan de VU trekken steeds meer studenten. In 2010 deed 35 procent mee en in 2015 al 48 procent.