18 maart 2024

Studenten in actie voor Serious Request

Ook dit jaar komen studenten weer massaal in actie voor het goede doel van 3FM’s actie Serious Request. Het Glazen Huis is inmiddels onlosmakelijk met Kerstmis verbonden.

Er is altijd reden voor een feestje. Bijvoorbeeld in Groningen, waar studenten van de Hanzehogeschool geld ophaalden met een silent disco in het Groningen Museum. Of in Utrecht, waar de studentendesk van de Universiteit Utrecht samen met het university college een ladies night organiseerde en het Utrechtse studentencorps al feestend drieduizend euro ophaalde voor het goede doel.

Directeur knuffelen

Studenten van de Eindhovense studievereniging Lucid (van de opleiding industrial design) maakten er een wedstrijd van tussen een dames- en een herenteam: wie haalt met allerlei vreemde opdrachten het meeste geld op? Het knuffelen van een universitaire directeur bracht vijftig euro in het laatje, het eten van gefermenteerde vis twintig euro.

En dan zijn er natuurlijk nog mensen die zelf een goed idee hebben: een studente van Inholland verft haar haren als er genoeg geldt wordt opgehaald, een Utrechtse studente veilt een muurschildering en bij Avans Hogeschool werden armbandjes gemaakt.

Geld voor vrouwen

En dat is nog maar een kleine greep uit alle initiatieven. In de donkere dagen voor Kerst lijkt iedereen geld in te zamelen voor ‘3FM-Serious Request’.

Voor het tiende jaar op rij worden drie dj’s de week voor Kerstmis in een glazen huis opgesloten om geld in te zamelen voor het Rode Kruis. Dit keer gaat de opbrengst naar de opvang en begeleiding van vrouwen en meisjes die in oorlogen en conflicten slachtoffer worden van seksueel geweld. “Hands off our girls”, is de kreet waarmee de radiozender geld inzamelt.

Nuchter plaatjes draaien

Het Glazen Huis staat deze keer in Haarlem. Donderdag draaide minister Lilianne Ploumen van ontwikkelingssamenwerking de deur op slot. DJ’s Gerard Ekdom, Domien Verschuuren en Coen Swijnenberg draaien een week lang plaatjes en mogen zolang ze in het Glazen Huis zitten niet eten. Op kerstavond komen ze naar buiten en wordt de totale opbrengst bekend gemaakt.