19 april 2024

Studente dupe van nep-account

Eind december heeft Advalvas een bericht op Twitter geretweet van @NataljaLaurey. Dit twitteraccount werd binnen een dag weer verwijderd door Twitter. VU-studente Natalja Laurey heeft inmiddels aangifte bij de politie gedaan van identiteitsroof, belediging, smaad en bedreiging omdat het account dat onder haar naam is geopend, niet van haar is. Daarnaast heeft zij het nepaccount gemeld bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude. Via het account werden allerlei racistische en beledigende teksten rondgestuurd.

Advalvas betreurt het dat het niet op tijd in de gaten heeft gehad dat het hier een nep-Twitteraccount betrof, en zo mede een rol heeft gespeeld in de consternatie. Anton Hemerijck, decaan van de faculteit Sociale Wetenschappen waar Natalja studeert: “Natalja is een zeer betrokken en goede student. Het is kwalijk dat zij op Twitter in diskrediet is gebracht.”