29 maart 2024

Student meurt in vies bed

Een op de vijf studenten wast zijn beddengoed minder dan eens per maand. Dat blijkt uit onderzoek van de website Studenten.net onder 394 respondenten. Twintig procent van de respondenten gaf aan minder dan eens per maand zijn bed te verschonen, nog eens 19 procent gaf aan dat gemiddeld eens per maand te doen. Het grootste deel van de studenten, 31 procent, verschoont zijn beddengoed om de twee weken.  Slechts 11 procent van de studenten doet het wekelijks.

Bacteriën

Volgens de London School of Hygiene and Tropical Medicine moeten lakens eens per week gewassen worden. “Je loopt het gevaar dat je bacteriën verspreidt, dus zou het wassen van je beddengoed net zo’n gewoonte moeten zijn als je handen en eten wassen.”

Huidcellen en zweet

Ziek wordt je niet van een vies bed, maar de opgehoopte huidcellen en zweet trekken huisstofmijten aan. Die kunnen astma verergeren en jeukende ogen en rinitis (een neusaandoening) veroorzaken.