Wetenschap
& Onderwijs

Student-assistent zijn is zo slecht nog niet

Je kunt natuurlijk altijd bij Albert Heijn gaan werken. Maar deze vier studenten vertellen waarom zij liever student-assistent zijn.

Na twee werkweken als hulpkok werd Gerben Geessink (22) alweer ontslagen. “Eigenlijk kan ik niet zo goed koken.” Gelukkig bleek hij andere talenten te hebben. Nu werkt hij één dag in de week bij de vakgroep rechtstheorie en rechtsgeschiedenis. “Ik geef ondersteuning bij verschillende vakken en assisteer bij wetenschappelijk onderzoek. Zo check ik of de voetnoten bij wetenschappelijke artikelen kloppen.”

Geessink is niet de enige student die zijn bijbaantje buiten de horeca of supermarkt zoekt. Van het beoordelen van opgezette vogels voor de erfgoedcollectie van biologie tot het plaatsen van ballonnen op een open dag; je kunt op de campus heel veel verschillende baantjes vinden. En je kunt er ook nog wat aan hebben.

Betaald voor scriptie

VU student jobs
Een paar jaar geleden vroeg de studentenraad om een centraal punt waar je álle vacatures voor student-assistenten binnen de universiteit makkelijk kunt zien. Het was de bedoeling dat er een speciaal uitzendbureau zou komen. Maar het werd VU student jobs, een pagina op VUnet waar alle informatie bij elkaar staat. De afdeling waar de vacature is, behandelt de sollicitatie.

Het bijbaantje van Amel Labeab (27), masterstudent sociologie, bij de afdeling Centrale Studentbegeleiding bleek een perfect opstapje voor haar scriptieonderzoek. “Voor het project Studiemaatjes koppel ik studenten die ondersteuning nodig hebben aan een maatje. Die studenten kunnen vaak door omstandigheden geen aansluiting vinden bij andere studenten. Ze hebben bijvoorbeeld studievertraging of een beperking of ze zijn door mantelzorg weinig op de universiteit, waardoor ze zich ook niet echt thuis voelen op de universiteit.”

Labeab deed dit werk al bijna een jaar toen ze een advertentie zag voor een scriptieonderzoek in combinatie met student-assistentschap. “Hierbij onderzoeken we onder alle studenten wat de relatie is tussen studiesucces en de mate waarin studenten zich thuis voelen op de universiteit.” Nu combineert ze twee student-assistenschappen met haar scriptieonderzoek. “Het voordeel is dat ik deels betaald word om mijn scriptie te schrijven. Maar daarvoor moet ik wel veel meer werk leveren dan ik alleen voor een scriptie zou doen.”

Wat wetenschap inhoudt

Sara Kapika (26), masterstudent bij zowel neurosciences als philosophy of neuroscience, heeft door haar bijbaan beter zicht op wat voor werk ze later wil gaan doen. Ze assisteert bij de afdeling Ontwikkelingspychologie bij het maken van MRI’s. “Bij één project ben ik meer verantwoordelijk voor de organisatie, bij het andere ben ik bezig met de uitvoering.” Hierdoor ziet ze nu scherper wat wetenschappelijk onderzoek precies inhoudt. “Zo’n bijbaan is serieuzer dan een stage, ik heb ook meer verantwoordelijkheid.” Daardoor ontdekte ze dat ze juist meer interesse heeft in het opzetten van projecten en in het samenwerken met veel verschillende mensen. “Ik sluit een promotieonderzoek in de toekomst niet uit, maar ik wil ook onderzoeken of consultancy niet beter bij mij past.”

Rondleidingen

Gelmer van den Noort (22), masterstudent information sciences, rolde van het ene student-assistentschap in het andere. “Als eerstejaars heb ik me opgegeven voor VU-ambassadeur. Daarvoor ging ik langs bij middelbare scholen en hielp ik bij open dagen. Het mooiste daarvan vond ik om met scholieren te praten en ze informatie te geven, zodat ze een goede studiekeuze konden maken.” Toen hij bij het team marketing een vacature voor inhoudelijker werk zag, sloot dat prima aan op zijn voorgaande functie. Nu zet hij onder meer rondleidingen op en helpt hij bij het verbeteren van meeloopdagen.

Benieuwd of zo’n student-assistentschap goed verdient en wat volgens de studenten de voordelen zijn? Lees het in de nieuwe Advalvas.