26 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Snelstuderen? Dan ben je een dief van je eigen portemonnee!

Doe maar rustig aan met die universitaire bacheloropleiding. Wie nu eerste of tweedejaars is en straks in volle vaart doorstoomt naar zijn master, is een dief van zijn eigen portemonnee.

De overheid wil studenten sneller laten studeren. Daar was eerst de langstudeerboete voor bedacht en nu het zwaardere middel van het leenstelsel: studenten krijgen straks geen basisbeurs meer. Studievertraging wordt dan heel duur.

Maar nu nog even niet. Volgens het regeerakkoord geldt er pas vanaf september 2014 een leenstelsel voor alle ‘nieuwe’ studenten. Daar krijgen ook de huidige eerste- en tweedejaars studenten last van: wie in 2014 aan zijn masteropleiding begint, is namelijk ook een ‘nieuwe’ student en raakt zijn basisbeurs kwijt.

Voor hbo-studenten gaat er weinig veranderen, aangezien hun bacheloropleiding vier jaar duurt en ze ook nu al hooguit vier jaar basisbeurs krijgen. Maar wat gaan vlijtige universitaire studenten doen die binnen drie jaar klaar kunnen zijn met hun bacheloropleiding? Daadwerkelijk afstuderen en zonder basisbeurs aan hun masteropleiding beginnen? Of een jaartje freewheelen met behoud van basisbeurs? Misschien wat extra vakken volgen? Stagelopen?

De basisbeurs voor uitwonende studenten is 3.200 euro per jaar. Dat is meer dan de langstudeerboete van drieduizend euro, waar zoveel verontwaardiging over was. Die boete zou je bovendien pas krijgen als je meer dan een jaar uitliep. Academische bachelorstudenten worden de komende jaren juist aangemoedigd om een jaartje langer door te gaan.

Een oplossing zou kunnen zijn om het leenstelsel in te voeren voor studenten die voor het eerst aan een opleiding in het hoger onderwijs beginnen. Maar daar is in het regeerakkoord nadrukkelijk niet voor gekozen.

Waarom eigenlijk niet? Waarschijnlijk kloppen de rekensommen van de bezuiniging niet meer, als masterstudenten iets langer buiten schot blijven. Of de partijen onderhandelden zo snel, dat er een slordigheidje in het akkoord is geslopen. Het zou ook kunnen dat de regering op deze manier alvast wat wisselgeld klaarlegt om het leenstelsel daadwerkelijk in te voeren.

Vooruit dan maar, kan minister Bussemaker straks tegen oppositiepartijen zeggen, dan laten we de basisbeurs voor masteropleidingen nog iets langer intact om onvoorziene nadelen te voorkomen. Misschien is dat het cadeautje voor de Eerste Kamer, waar de regering immers nog geen meerderheid heeft en die toch achter de plannen moet staan.