16 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Scholieren willen studeren ondanks leenstelsel

De meeste jongeren willen na hun middelbare school studeren, ook zonder basisbeurs. Maar ze denken wel beter na over hun keuze, blijkt uit een onderzoek onder 17 duizend scholieren.

Het nieuwe leenstelsel lijkt jongeren niet af te schrikken, concludeert dedecaan.net, een website voor scholieren en decanen over de studiekeuze. Van de havo-leerlingen zegt drie procent zijn studieplannen uit te stellen omdat ze geen basisbeurs krijgen, één procent wil helemaal niet meer studeren. Op het vwo wil twee procent nog even wachten, maar zo goed als niemand haakt helemaal af.

Langer nadenken

Volgens Jeroen van Putten van dedecaan.net heeft het leenstelsel er wel voor gezorgd dat leerlingen meer hun best doen om de juiste keuze te maken. Een derde van de havisten en vwo’ers geeft aan langer te hebben nagedacht over de studiekeuze.

Per september 2015 krijgen nieuwe studenten geen basisbeurs meer. Aan universiteiten en hogescholen zijn dit jaar minder Nederlandse jongeren gaan studeren. Dat is volgens minister Bussemaker van Onderwijs niet één op één te verklaren door het verdwijnen van de basisbeurs. “Misschien is dat wel omdat ze een baan vinden of een tussenjaar nemen om zich beter voor te bereiden op hun studie. Het zou allemaal kunnen, maar ik trek geen voorbarige conclusies”, schreef ze eind september aan de Tweede Kamer.