16 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Schermstudenten bloggen over hun eerste jaar

Aan je studie beginnen midden in een pandemie. Dat gaat niemand in de koude kleren zitten. Eerstejaars media en journalistiek blogden erover voor het vak ‘formuleren’. Ad Valvas koos de vijf beste uit voor publicatie.

De titel van deze serie spreekt al boekdelen: Breakout Blues. De eerste blogger noemt de breakout-room een synoniem voor ongemakkelijkheid. ‘Voor iedereen die minutenlange stiltes heeft moeten doorstaan terwijl iedereen één voor één zijn camera uitzette: I’m so sorry for you‘, schrijft Veerle Ketelaers.

Uitgeput en moe

En dan is ongemakkelijk nog een understatement voor de uitputting en moeheid waarover de bloggers schrijven. ‘Al een jaar opgesloten op 20 vierkante meter. […] ‘Ik ben niet boos, ik ben bang, gefrustreerd en in de war, ik voel me niet gehoord.’

Een zwaar leven

Deze week lees je op deze site elke dag een aangrijpende blog over het leven van een eerstejaars in lockdown: ‘Het punt is niet wie het het zwaarst heeft, we hebben het één voor één zwaar.’ En even verder concludeert deze blogger: ‘Het leven is meer dan alleen niet doodgaan.’