26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Rotterdams model helpt niet tegen studieuitval

Het aantal studenten dat aan de Erasmus universiteit in Rotterdam vroegtijdig met de studie stopt of een negatief bindend studieadvies krijgt, is niet afgenomen na invoering van het zogeheten nominaal is normaal model. Dat bleek op een workshop die gisteren aan de VU werd gehouden.

Nominaal is normaal houdt in dat studenten in het eerste jaar alle zestig studiepunten moeten halen. Vroeger lag de norm voor het bindend studieadvies rond de 43 punten. De Erasmus Universiteit heeft de zestigpuntennorm zo’n vijf jaar geleden ingevoerd, gefaseerd per opleiding.

Een vijf compenseren

Studenten mogen wel een vijf voor een tentamen compenseren met een zeven voor een ander vak. Bij sommige opleidingen geldt die regel voor alle vijven, bij andere soms voor maar twee vijven en afhankelijk van welk vak het is.

Onderdeel van de onderwijsvernieuwing was ook het sterk verminderen van het aantal herkansingen en het invoeren van activerende onderwijsvormen.

Studierendement verbeterd

Door de maatregelen is het studierendement aan de Erasmus Universiteit deels verbeterd. Veel meer studenten halen alle studiepunten in één jaar, rond de zestig procent. Vroeger hadden nogal wat studenten de neiging het rustig aan te gaan doen als ze de punten op zak hadden die nodig waren voor het bindend studieadvies. Nu steekt die langzaamaanmentaliteit vooral in het tweede en derde jaar de kop op. Gemiddeld over de opleidingen is het aantal studenten dat in drie jaar tijd het bachelordiploma haalt, wel gestegen.

Maar het aantal studenten dat afhaakt of een negatief studieadvies krijgt is niet gedaald en ligt bij een studie als rechten nog steeds rond de dertig procent, bleek uit een presentatie van Gerard Baars van de Erasmus Universiteit. Op een vraag uit de zaal antwoordde hij dat na de eerste studieresultaten al een subgroep kan worden geïdentificeerd die circa 90% kans heeft om niet succesvol te zijn aan het eind van het eerste jaar.

Voortgang studenten volgen

Zeker als dit wordt ondersteund met Student Analytics vertelde Mark Boersma die aan de VU bij zo’n project is betrokken. Zo blijken examencijfers behaald in het vwo in combinatie met de resultaten voor de eerste tentamens een prima indicatie te geven voor het verdere verloop van de studieloopbaan. Wie op het vwo gemiddeld een zeven of hoger scoorde doet het op de universiteit meestal ook goed, mits de juiste studie is gekozen en de student van het begin af aan voldoendes haalt voor de tentamens.

Hier zijn de slides van de presentaties te zien.