Reorganisatieplan splijt Aard- en levenswetenschappen

De drie afdelingen bij Aard- en levenswetenschappen die geen tekorten hebben zijn het zat om op te draaien voor de financiële malaise van de andere afdelingen. In een brandbrief aan het College van bestuur leggen ze uit waarom de voorgestelde reorganisatie, ondanks een negatief conceptadvies van de ondernemingsraad, wel moet doorgaan.

“Wij zien op basis van de ons beschikbare informatie geen reden om de omvang van de reorganisatie zoals voorgesteld in het rapport van de commissie van der Wal af te wijzen en wij hopen dat, gezien de urgentie van de situatie, er snel een besluit genomen wordt om de reorganisatie uit te voeren”, schrijven de afdelingshoofden van Ecologie, Gezondheidswetenschappen en Athena, het instituut dat zich bezighoudt met wetenschapscommunicatie, kennistoepassing en innovatie.

Onhoudbare situatie

Medewerkers van de financieel gezonde afdelingen  hebben dagelijks in hun werk te lijden onder de beroerde financiële situatie van de rest van de faculteit, staat in de brief: de werkdruk is onverantwoord hoog, omdat ze geen nieuwe docenten mogen aanstellen, medewerkers werken eindeloos op tijdelijke contracten, met alle onzekerheid van dien en ze hebben het zo druk met het draaiend houden van de primaire processen dat ze niet toekomen aan het schrijven van onderzoeksvoorstellen om geld binnen te halen voor toekomstige projecten.  “Dit is een onhoudbare situatie”, schrijven de afdelingshoofden.

Aanleiding voor de brandbrief is het negatieve conceptadvies van de ondernemingsraad, waarin de medewerkers en afdelingshoofden van de drie afdeling  zich totaal niet herkennen. Ook voelen ze zich niet gehoord door de OR, die niet om hun mening heeft gevraagd, omdat de OR van mening was dat de reorganisatie hen niet betrof. Volgens de briefschrijvers is dit evident wel het geval.
Aanstaande woensdag overlegt de OR voor de laatste keer met het CvB over het reorganisatieplan voor Aard- en levenswetenschappen. Daarna zal de OR haar definitieve advies uitbrengen.

Ook vice-decaan Hubertus Irth liet vandaag in een interview met Advalvas weten dat hij hoopt dat de bekritiseerde reorganisatie van Aard- en levenswetenschappen wel doorgaat.