29 maart 2024

Rector slaagt voor cursus onderwijs geven

Rector Frank van der Duyn Schouten heeft gistermiddag zijn basiskwalificatie onderwijs gehaald bij het Onderwijscentrum-VU. Hij telt als bestuurder alleen niet mee in de officiële aantallen gekwalificeerde docenten, waarover de VU afspraken heeft gemaakt met het ministerie van onderwijs.

Behalve de rector slaagden ook vijf decanen voor hun BKO: Huberthus Irth van Exacte Wetenschappen, Peter Beek van Bewegingswetenschappen en Psychologie en Pedagogiek, Michel ter Hark van Geesteswetenschappen, Elies van Sliedregt van Rechtsgeleerdheid en Albert Feilzer van ACTA.

Speciale cursus

Vanwege hun jarenlange onderwijservaring en iets andere positie aan de VU doorliepen de bestuurders niet de volledige basisopleiding universitair docent, maar een verkorte versie van drie bijeenkomsten. De cursus was speciaal voor hen ontworpen. Ze keken bijvoorbeeld naar hoe vakken die slechte evaluaties krijgen wellicht beter ontworpen kunnen worden.

“Dat vonden ze vaak heel verhelderend”, zegt Sjoerd Sinke van het Onderwijscentrum-VU. “Als een vak slecht loopt, zijn er allemaal aannames over waarom dat zo is. Kijken naar het ontwerp van het vak bleek vaak een nieuwe invalshoek.”

Opfrissen

Het initiatief voor de speciale bestuurdersversie van de BKO komt van Van der Duyn Schouten. Sinke ziet het als een krachtig signaal van de bestuurders dat ze verantwoordelijkheid nemen voor het onderwijs. Maar het was ook een goede opfriscursus voor hoe je goed onderwijs ontwerpt.

“De rector en decanen gaven allemaal een college aan de honoursstudenten, dat we daarna in kleine kring nabespraken”, aldus Sinke. Hij en de studenten waren heel tevreden over de docenten. “Natuurlijk staan er mensen met een schat aan ervaring voor de zaal, die heel goed weten wat ze te vertellen hebben. Maar ze gaven ook goed vorm aan het activerend onderwijs, waarvoor veel aandacht is in de BKO, en gingen met de studenten in gesprek.”

De cursus beviel alle partijen zo goed, dat er een nieuwe editie in de maak is voor het voorjaar. Daar gaan collegevoorzitter Jaap Winter en de nieuwe decanen aan meedoen.