29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Prijs voor moedige denker

Scholars at Risk heeft gisteren de Courage to Think Award uitgereikt aan een wetenschapper die zich uitzonderlijk heeft ingezet voor academische vrijheid. Dr Habib Kazdaghli, hoogleraar en decaan van de faculteit letteren en kunsten aan Manouba Universiteit in Tunesië, nam de prijs in ontvangst voor zijn strijd voor gelijke rechten en toegang tot hoger onderwijs voor jongens, meisjes en minderheden aan zijn universiteit.

Ambassadeur van intellectuele vrijheid

Met deze strijd voor een open, moderne en meritocratische universiteit heeft de ambassadeur van intellectuele vrijheid, zoals hij ook wel wordt genoemd, zich aanvallen en doodsbedreigingen van islamitische fundamentalisten op de hals gehaald. Ook werd Kazdaghli in 2012 beschuldigd van geweld tegen twee demonstranten die zijn kantoor waren binnengedrongen en dat vernielden. Hij werd vrijgesproken.

Niet tot zwijgen gebracht

Hoewel Habib Kazdaghli permanent onder bescherming moet leven, hebben de aanvallen en bedreigingen hem niet tot zwijgen gebracht. Integendeel, luider dan ooit verkondigt hij het belang van gelijke toegang en kansen voor het hoger onderwijs en de samenleving. De Award erkent hiermee zijn moed en toewijding voor academische vrijheid en autonomie.

Het congres Freedom to think and responsibility to act van Scholars at Risk vond plaats aan de VU op 9 april en de UvA op 10 april.