18 april 2024

Plannen laatste nieuwbouw uit de doeken

Nog één gebouw en de campus moet weer toekomstbestendig zijn. Vooralsnog het laatste project in de nieuwbouwplannen van de VU is het SWT-labgebouw. Of dat er komt, daarover wordt na de zomer een beslissing genomen.

Het gebouw moet het restje bèta’s gaan huisvesten dat nog geen onderdak vond in het O2-gebouw of straks het Nieuwe Universiteitsgebouw. Verschillende laboratoria, waaronder het zeer trillingsgevoelige Laserlab en labs voor proefdieronderzoek, krijgen er een nieuw onderkomen.

Die plannen presenteerden FCO-directeur Josja van der Veer en directeur campusvernieuwing Franc van Nuenen vorige week tijdens de gezamenlijke vergadering van de ondernemingsraad en universitaire studentenraad.

Extra bouwen

“Nu de verhuizingen van de bèta’s niet doorgaan, is het nodig om extra te bouwen”, zegt Van der Veer. “We zouden meer ruimte gaan gebruiken op het Science Park dan de UvA hier, waardoor we minder hadden hoeven bouwen. Maar dat is nu veranderd.”

Het SWT-labgebouw, vernoemd naar de schoolwerktuintjes die nu nog liggen waar het gebouwd gaat worden, komt op de plek van de De Boeletuin en de naastliggende parkeerplaats, tegenover Acta aan de andere kant van de De Boelelaan.

Geen trillingen

Het gebouw krijgt naast labs ook onderwijs- en practicumruimten en kantoren. Het wordt iets groter dan de Rode Pieper en iets kleiner dan het O2-gebouw. Een speciale funderingstechniek moet het gebouw zo veel mogelijk vrijhouden van trillingen. Verwachte kosten: 118 miljoen euro.

In het najaar wordt de ondernemingsraad en universitaire studentenraad om advies gevraagd over de financiën. Als alles volgens planning gaat, start de bouw van het SWT-labgebouw in april 2019.

W&N plat

Zodra de bèta’s vertrokken zijn uit het W&N-gebouw, gaat dat, op de A- en B-vleugel na, helemaal plat. De sportvelden die nu aan de De Boelelaan liggen, komen daarvoor in de plaats. Voor de nieuwe sportvelden en naast het Nieuwe Universiteitsgebouw komen nog woontorens voor studenten, is het idee. En op de plek van de huidige sportvelden gaat voornamelijk de gemeente verder bouwen aan de Zuidas.