Wetenschap
& Onderwijs

Opleiding journalistiek UvA onder de maat

De masteropleiding journalistiek & media van de Universiteit van Amsterdam is te weinig wetenschappelijk. Ze krijgt van onderwijskeurmeester NVAO een jaar de tijd om dat te verbeteren.

De commissie van deskundigen die de masteropleiding visiteerde, vindt dat het onderwijsprogramma te weinig ruimte biedt aan de wetenschappelijke bestudering van de journalistiek. Van een universitaire journalistiekopleiding verwacht ze bovendien dat studenten ‘academisch reflecteren’ op de praktijkervaring die ze tijdens hun stage opdoen. Dat is nu niet het geval bij de UvA. Ook besteedt de opleiding volgens de deskundigen te weinig aandacht aan methoden-onderzoek.

Inmiddels bijgestuurd

Het eindniveau van de opleiding laat eveneens te wensen over. De commissie las meerdere scripties die niet goed genoeg waren.

Wel bleek uit gesprekken dat de opleiding de “begeleiding en beoordeling van scripties” inmiddels heeft bijgestuurd en dat het eindniveau van de afgestudeerden voldoende gewaarborgd is.

Herstelplan

De opleiding moest een herstelplan indienen. Daarin komt ze volgens de NVAO tegemoet aan de bezwaren van de deskundigen. In 2015 laat de NVAO opnieuw beoordelen of journalistiek & media aan de eisen voldoet. Is dat niet het geval, dan verliest ze haar bekostiging.