19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Open Universiteit helpt docenten bij hun online onderwijs

In een korte collegereeks voor docenten wil de Open Universiteit haar kennis over online onderwijs delen. De stoomcursus bestaat uit drie avondcolleges en een vraagbaak vol informatie. Het eerste online college was gisteravond.

Door de coronacrisis moeten docenten van universiteiten en hogescholen hals over kop afstandsonderwijs gaan geven. Sommigen waren er al mee bezig, anderen moeten nog even het wiel uitvinden.

Achteraf

De Open Universiteit is ooit opgericht voor afstandsonderwijs, dus die heeft er veel ervaring mee. De universiteit gaat haar kennis delen op de website www.ou.nl/ddguide. Daar zijn ook de colleges te volgen en eventueel achteraf te bekijken.

“In de serie online colleges geven onderwijsexperts een toelichting op diverse onderwerpen en kunnen docenten en andere geïnteresseerden vragen stellen”, staat in de aankondiging. Vanavond (dinsdag) gaat het over activerend onderwijs, morgen (woensdag) over digitaal lesmateriaal en donderdag over begeleiding in een digitale leeromgeving.

Ook aan de VU zetten docenten hun colleges online. Ad Valvas heeft twee van hen geïnterviewd over de manier waarop ze dat aanpakten. Hier en hier.