29 maart 2024

Onzelfstandig wonende studenten dreigen huurtoeslag te verliezen

Duizenden studenten op kamers raken hun eigen adres kwijt. Ze kunnen daardoor problemen krijgen met hun huur- en zorgtoeslagen.

Woon je nu op huisnummer 84-F of 140-H? Straks verdwijnt die toevoeging en deel je je adres met al je huisgenoten. In 2013 is namelijk besloten dat ‘onzelfstandige’ kamers in studentenflats en omgebouwde kantoorpanden niet langer een eigen adres mogen hebben. Studenten staan daardoor straks met soms tientallen anderen op hetzelfde huisnummer ingeschreven.

Samen met Kences, de koepelorganisatie van studentenhuisvesters, trok de Landelijke Studenten Vakbond aan de bel. Ze pleitten voor een landelijk register van ‘onzelfstandige eenheden’. Daar zouden de huisvesters, maar ook de Belastingdienst en andere instanties gebruik van kunnen maken. Bijvoorbeeld om te bepalen of iemand uitwonend is, recht heeft op een zorg- of huurtoeslag of op een parkeervergunning.

Hoge kosten

Maar dat register komt er niet, liet minister Blok van Wonen vorige week aan de Tweede Kamer weten. De hoge kosten van zo’n register zouden volgens hem niet opwegen tegen de baten. Ook zou de wet ervoor moeten aangepast, omdat daar nu niet precies gedefinieerd staat wat een ‘onzelfstandige eenheid’ is.

Kences-directeur Ardin Mourik waarschuwt dat er inmiddels veel tijd is verloren. Huisvesters zullen nu alsnog een kostbare en tijdrovende operatie moeten optuigen om bewoners vóór het eind van dit jaar een ander officieel adres te geven. Ook gemeenten moeten als de wiedeweerga een eigen registratie opzetten.

Studenten kunnen in de tussentijd mogelijk problemen ondervinden bij het ontvangen van huur- en andere toeslagen. Mourik: “De Belastingdienst zegt dat het allemaal goedkomt, maar we krijgen nu wel signalen dat bewoners moeten opgeven wat de jaarinkomsten van hun medebewoners zijn.”

Schade beperkt

Ook de LSVb dringt erop aan dat de schade voor studenten zoveel mogelijk beperkt blijft. Bestuurslid Sara Spano doet onderzoek naar de omvang van het probleem. “Zodra we daar zicht op hebben, komen we erop terug.”

Zo’n zestigduizend kamers van studentenhuisvesters zijn onzelfstandig. Bewoners delen bijvoorbeeld hun voordeur, douche of keuken. Naar schatting veertienduizend bewoners ontvangen daarvoor momenteel huurtoeslag.