28 maart 2024

Onderzoek studenten wordt tentoonstelling

Zeven kunstgeschiedenisstudenten van de VU deden onderzoek naar het structuralisme in de architectuur en werkten zo mee aan de tentoonstelling die nu te zien is in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.

De studenten doken als praktijkopdracht binnen hun bachelor kunstgeschiedenis in het archief van Het Nieuwe Instituut en het Nederlands Architectuurinstituut. Hun opdracht was om documenten uit het structuralisme te vinden voor een groter onderzoeksproject naar de kunststroming van Het Nieuwe Instituut. De eerste resultaten worden nu getoond in de tentoonstelling.

Wonen en winkelen

Het structuralisme is een stroming in de architectuur in de jaren zestig van de vorige eeuw, en een tegenreactie op de strakke wederopbouw van Nederland na de Tweede Wereldoorlog. Architecten wilden een menswaardige leefomgeving bouwen, waarin alle functies van het menselijk leven samenkomen: wonen, werken, vrije tijd.

In Amsterdam is het P.C. Hoofthuis van de Universiteit van Amsterdam in de Spuistraat een bekend voorbeeld van het structuralisme. Het is een open gebouw, met veel glas, ook aan de binnenkant, zodat iedereen die door de gangen loopt iets van de colleges kan meekrijgen.

Sleutelfiguren

De studenten onderzochten onder andere in het archief van de Academie van Bouwkunst Amsterdam hoe het architectuuronderwijs was vormgegeven ten tijde van het structuralisme: wie gaven er toen les en wie waren de sleutelfiguren? Hun bevindingen bespraken ze in werkgroepen met medewerkers van Het Nieuwe Instituut.

Studenten Maud Verhoeff en Veerle Spronck vonden een lithografie van Constant Nieuwenhuys, waarvan Het Nieuwe Instituut niet wist dat het in hun bezit was. Verhoeff: “Nieuwenhuys is onder andere bedenker van het architectuurconcept New Babylon. Hij ziet de wereld als een soort commune, waarin iedereen kan leven en spelen. De litho is ook een schets van zijn ideeën over een moderne en vooruitstrevende samenleving.”

Praktische opdracht

Het Nieuwe Instituut gebruikte materiaal dat de studenten vonden voor de tentoonstelling over het structuralisme die nu in het museum te zien is. “Ik vond het een te gek project”, zegt Verhoeff. “Normaal schrijf je essays over fictieve opdrachten. Nu deden we het ook echt ergens voor.”

De tentoonstelling is onderdeel van een groter onderzoeksproject naar het structuralisme in de architectuur en is te zien tot 11 januari 2015.