Studentenleven
& Maatschappij

Onderzoek naar gouden handdruk oud-bestuurders

Minister Jet Bussemaker van Onderwijs heeft een onderzoek ingesteld naar de gouden handdrukken van oud-bestuurders van de VU René Smit en Lex Bouter. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Disproportioneel

De brief is een reactie op vragen van Kamerlid Jasper van Dijk (SP) over de vertrekregelingen van Smit en Bouter. De SP vindt de vertrekregelingen disproportioneel en wil van de onderwijsminister weten wat ze gaat doen om uitkering ervan te stoppen.

De zaak is aan het rollen gebracht toen de ondernemingsraad van de VU eind mei haar onvrede uitte over de tonnen die de twee oud-bestuurders meekregen bij hun vertrek. Voor René Smit, die in december aftrad, was dat een jaarsalaris van tweeënhalve ton plus zes maanden salaris. Lex Bouter, tegenwoordig hoogleraar methodologie en integriteit bij VU en VUmc, wordt nog tot 1 september doorbetaald als rector, ook al heeft hij die functie in maart 2013 neergelegd.

Opgestapt

De OR vraagt zich af of de vertrekregelingen wel rechtmatig zijn, omdat de raad niet gekend is in een herbenoeming van Smit, en Bouter uit eigen beweging is opgestapt.

Het onderzoek dat de minister heeft ingesteld, wordt uitgevoerd door de Inspectie van Onderwijs en duurt zeker drie maanden.