28 maart 2024

Onderwijsorganisaties eisen meer vaste contracten

Zeventien organisaties voor onderwijs en wetenschap, waaronder de ondernemingsraad van de VU, pleiten in een petitie voor een andere universiteit. De petitie wordt vrijdag 9 januari gepresenteerd op een discussiebijeenkomst.

De organisaties roepen de regering en de universiteiten op drie maatregelen door te voeren. Ze willen meer vaste contracten onder docenten/onderzoekers, inhoudelijke beoordeling in plaats van geld voor studiepunten, diploma’s, proefschriften en publicaties, en meer rechten voor de medezeggenschap.

Onwenselijke scheiding

Volgens de organisaties zorgt het hoge aantal flexwerkers in onderzoek en onderwijs voor een onwenselijke scheiding: ‘Eén grote groep medewerkers werkt op tijdelijke contracten alleen aan onderzoek, terwijl een tweede grote groep eveneens op tijdelijke basis uitsluitend (vervangings)onderwijs verzorgt’.

Snel je papiertje

De ‘outputfinanciering’ zorgt daarnaast voor perverse prikkels om studenten en promovendi maar zo snel mogelijk hun papiertje te geven. En meer macht voor de medezeggenschap, de derde eis, moet het bestuur van de universiteit in handen geven van de studenten en wetenschappers, en werknemers daarmee meer motiveren.

De petitie wordt bediscussieerd op een bijeenkomst die plaatsvindt in de Kerkzaal van de VU op vrijdag 9 januari vanaf 15:15 uur (Hoofdgebouw, 16A00).