29 maart 2024

Onbekende tekent beroep aan tegen besluit over Karima Kourtit

Er is bezwaar ingediend tegen de conclusies van de commissie Drenth 2, die de anonieme klacht tegen een aantal artikelen van Karima Kourtit onderzocht. De VU heeft intussen, afgelopen zomer, het indienen van anonieme klachten onmogelijk gemaakt. Wie het bezwaar heeft ingediend, wil de VU niet zeggen.

Dat meldt journalist Frank van Kolfschooten op zijn blog.

Wetenschappelijke missers

Econome Karima Kourtit promoveerde deze zomer op haar proefschrift over diversiteit en economie, na een lang jaar vol anoniem geuite beschuldigingen van wetenschappelijke missers en plagiaat, waar vervolgens ook haar promotor Peter Nijkamp het mikpunt van werd.

Kourtit herzag haar proefschrift na aanbevelingen van een commissie die het tegen het licht hield, de commissie Drenth. Ze kreeg ook een andere promotor, hoogleraar economie Henk Scholten.

Contactgegevens van de klager

Dezelfde anonieme klager diende daarna een klacht in tegen artikelen van Kourtit die niet in haar proefschrift waren opgenomen. Hij zegt, tegen de regels in, niet op de hoogte te zijn gesteld van de conclusie van de commissie daarover.

De VU heeft intussen een nieuw reglement opgesteld ten aanzien van klachten over het werk van wetenschappers. Eén van de vereisten voor een klacht, om in behandeling genomen te worden, is dat die ‘is voorzien van dagtekening en vermelding van naam, functie en contactgegevens van de klager.’