27 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

NWO lanceert subsidie voor replicatieonderzoek

Onderzoek repliceren wordt hot, als het ligt aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Die maakt drie miljoen euro vrij voor wetenschappers die onderzoek van anderen opnieuw willen uitvoeren.

Niet zomaar elk onderzoek mag opnieuw worden gedaan, alleen zogenaamd hoeksteenonderzoek: ‘studies met een grote impact op wetenschap, overheidsbeleid of het publieke debat.’

Repliceren is in een ideale wereld een standaard onderdeel van de wetenschap, maar in de praktijk is het een stuk minder populair dan werken aan nieuwe onderzoeksvragen. Dan is het alleen de vraag hoeveel een onderzoeksresultaat waard is, als maar één studie, hoe groot en goed uitgevoerd ook, erop uitkomt.

Veel geciteerd

Zeker bij onderzoeken die veel geciteerd worden, in wetenschappelijk vervolgonderzoek of door beleidsmakers, of die de basis vormen voor belangrijke beslissingen, is replicatie van groot belang, redeneert NWO. Vandaar de nieuwe subsidie.

Onderzoek repliceren is nog niet zo eenvoudig. Je kunt dezelfde data opnieuw analyseren of de studie helemaal opnieuw uitvoeren. Maar vorig jaar bleek dat psychologisch onderzoek vaak niet te repliceren valt. Als de context net anders is, cultureel of met net andere verwachtingen van de proefpersonen, is het moeilijk om precies dezelfde uitkomsten te krijgen, en wellicht laten wetenschappers ook onterecht negatieve resultaten weg, omdat die minder goed scoren in de wetenschappelijke tijdschriften.

Dromen

“Laatst was er een survey onder tweehonderd prominente wetenschappers met de vraag wat zij zien als de grootste problemen in de wetenschap. Daar prijkte het gebrek aan stimulans om te reproduceren en repliceren steevast in de top”, zegt Carlo Schuengel, portefeuillehouder onderzoek in het faculteitsbestuur van Gedrags- en Bewegingswetenschappen. “We dromen er uiteindelijk allemaal van dat we iets nieuws ontdekken waar de hele wereld versteld van staat. Maar er is ook een flinke dosis gewone wetenschap nodig om die oorspronkelijke bevindingen uit te zeven.” De nieuwe NWO-subsidie vindt Schuengel dan ook een goede zaak.