Nieuwe warmtewet gaat studenten geld kosten

Studentenkamers dreigen duurder te worden. Huisvesters maken zich “ernstig zorgen” over de manier waarop ze de verwarmingskosten moeten gaan berekenen, zegt directeur Vincent Buitenhuis van branchevereniging Kences.

Voorheen konden studentenhuisvesters de verwarmingskosten rechtstreeks aan hun huurders doorberekenen, maar zo simpel is het nu niet meer. Sinds 1 januari gelden nieuwe regels voor de levering van warmte aan huurders. De rekening mag bijvoorbeeld niet meer boven een bepaald bedrag uitkomen en de manier waarop de kosten worden berekend is veranderd.

Aangesloten op stadsverwarming

De zogeheten warmtewet is bedoeld om huurders te beschermen die niet kunnen overstappen naar een andere energieleverancier en dus met lege handen staan als een bedrijf als Eneco of Essent ineens besluit om de prijzen te verhogen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij huizen die zijn aangesloten op stadsverwarming: de gemeente bepaalt in dat geval welk bedrijf de warmte levert.

Sympathiek, maar volgens Buitenhuis komen studentenhuisvesters door de nieuwe regels in de problemen. Studenten zullen uiteindelijk misschien meer moeten gaan betalen. Ten eerste: als leveranciers een maximumtarief mógen hanteren, dan is de kans dat ze dat ook daadwerkelijk gaan doen groot.

Administratieve lasten

Daar komt bij dat het risico van storingen tegenwoordig bij de verhuurders ligt, in plaats van bij leveranciers als Eneco. Buitenhuis: “Als er daar iets mis gaat moeten wij de huurders financieel compenseren.” Dat risico zullen huisvesters mogelijk gaan doorberekenen, waarschuwt hij. Verder is hij bang dat de administratieve lasten de pan uit zullen rijzen, zodat studentenkamers minder betaalbaar worden.

Of dit alles daadwerkelijk gaat gebeuren is nog even afwachten. Volgens de Utrechtse studentenhuisvester SSH worden de gevolgen pas in de loop van 2015 duidelijk: “Wat we nu alvast kunnen zeggen is dat het een flinke administratie met zich meebrengt. De wet is erg ingewikkeld en we zijn nu per huis aan het uitzoeken hoe het zit.”

Risico op verlies

Buitenhuis: “In de loop van het jaar zullen zien wat voor keuzes de verhuurders maken. Verhogen corporaties de prijs voor warmte of nemen ze het risico op verlies voor lief? Beide opties lijken mij niet ideaal.”