28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Nieuwe regel beperkt ambitieuze studenten

De universitaire studentenraad maakt zich boos over een nieuwe regel die dit jaar ingegaan is. Studenten mogen in totaal niet meer dan achttien studiepunten per periode verdienen. Ze kunnen zich per opleiding niet voor meer vakken inschrijven. Dat schrijft raadslid Juliette Ronteltap in haar blog.

Studiesucces

Volgens Marjolijn Witte, hoofd Onderwijs en Kwaliteitszorg, hadden de opleidingen om deze regel gevraagd. “We willen het studiesucces van studenten verbeteren. Normaal doen studenten twee vakken per periode. Uit onderzoek blijkt dat studenten die meer dan drie vakken per keer doen studievertraging oplopen. Ze falen eerder dan dat ze succes hebben.”

Daar is de raad het niet mee eens. ‘Het is een behoorlijke belemmering voor studenten die meer uit hun studie willen halen en die bovengemiddeld zouden kunnen presteren’, vindt Dominique van Dokkum (22), voorzitter van de facultaire studentenraad van Geesteswetenschappen. Ook het inhalen van vakken wordt door de regel belemmerd.

Lege zalen

Volgens de raad heeft de regel vooral een administratieve reden. Omdat studenten zich niet laat kunnen inschrijven, schrijven ze zich voor meerdere vakken in om pas later te bedenken wat ze gaan doen. Witte beaamt dit. “Logistiek is het niet handig als we rekening houden met veel studenten en een aantal mensen komen niet. Dan zitten we met halfvolle collegezalen.”

Omdat de regeling in januari geëvalueerd wordt, vraagt de raad studenten om klachten hierover naar hen te mailen.