29 maart 2024

Nieuwbouw ingeluid met grote lekkage

Bij het begin van de bouw van de nieuwe onderzoekstoren O2 ging er vandaag gelijk iets mis. Bij boorwerkzaamheden werd per ongeluk een warmwaterleiding geraakt. Daardoor ontstond een grote lekkage en kwam  het Acta-gebouw in de kou te zitten.

De bouw van de nieuwe onderzoekstoren naast het Acta-gebouw is vorige week daadwerkelijk begonnen. In deze  veertien verdiepingen tellende toren komen onderzoeksgroepen die zich bezighouden met health- en lifescience van de bèta’s en de medische faculteit. Ook komt er kantoorruimte.

Eerste steen

Onder de nieuwe onderzoektoren ligt al een parkeergarage. Die is een paar jaar geleden tegelijk gebouwd met de Acta-toren voor tandheelkunde.

Het officiële begin van de bouw wordt op 25 januari gevierd met het leggen van de eerste steen.

De bedoeling is dat op termijn het grootste deel van het oude Wis- en natuurkundegebouw wordt gesloopt.

Momenteel worden ook plannen ontwikkeld voor het NU.VU gebouw naast  de OZW toren.

Derivaten ingezet

Voor de financiering van het project gaat de universiteit geld lenen. Dan kan eindelijk ook gebruik worden gemaakt van de veel besproken derivaten. Die renteswaps zijn aangeschaft om over een lange periode een vaste rente over een geldlening te kunnen betalen.

Mogelijk gaat de VU geld lenen bij de Europese investeringsbank. Dat zou vrij uniek zijn. Tot nu toe hebben weinig kenniscentra van deze faciliteit van de Europese Unie geprofiteerd. Doorgaans leent de Europese investeringsbank tegen gunstiger en stabielere voorwaarden geld uit dan commerciële banken.

Veel informatie over het nieuwe gebouw staat in een voorlichtingskrant die de VU heeft gemaakt.