‘Neem een voorbeeld aan Merkel’

Waarom zijn vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd in de internationale politiek? De Studentenvereniging Internationale Betrekkingen (SIB) vroeg het  afgelopen woensdag aan Desirée Bonis: ex-Tweede Kamerlid PvdA, oud-diplomaat (o.a. ambassadeur in Syrië) en VU-alumnus geschiedenis.

Machteloze staat

De reden dat maar weinig vrouwen een hoogwaardige politieke functie bekleden, is volgens Bonis tweeledig. Het delegeren van besluitvorming naar lagere bevoegdheden en de groeiende macht van economische conglomeraten hebben de macht van de staat van onderaf en van bovenaf afgekalfd. Het gevolg is dat nationale wetgeving nu nog maar moeilijk kan afdwingen wat niet vanzelfsprekend gaat. Anderzijds is ook de toegenomen religiositeit, met al haar traditionele opvattingen in reactie op de problemen van globalisering, volgens Bonis ongunstig voor vrouwenemancipatie.

De katholieken doen het beter

Maar waarom kent katholiek Zuid-Amerika dan relatief zoveel vrouwelijke leiders? Dat komt volgens de ex-ambassadeur doordat deze vrouwen als deel van de elite opgeleid zijn in het liberale westen en vervolgens met populair sociaal beleid heel goed de arme en vrome bevolkingsgroepen op hun hand weten te krijgen. Ook Scandinavische landen doen het erg goed met hun progressieve en stimulerende beleid ten aanzien van vrouwen in hoge functies. Daar kan Nederland wel een puntje aan kan zuigen, voegt ze toe.

Imitatiegedrag

Mondiaal groeit het inzicht dat de inbreng van vrouwen in de politiek een positieve werking heeft op de groepsdynamiek van doorgaans blanke mannen van middelbare leeftijd. Dit heeft dan ook geleid tot internationaal gestelde normen. Maar nu is het zaak, benadrukt Bonis, om vastgegroeide patronen te doorbreken. Dat mannen de norm zijn, wordt keer op keer bevestigd door imitatiegedrag van vrouwen als Thatcher. Maar er is niets mis met het tonen van de vrouwelijke kant, verzekert de oud-student geschiedenis haar publiek in café Heffer, waar de mannelijke studenten trouwens in de meerderheid zijn.

Angela Merkel

Bonis is een groot bewonderaar van de Duitse kanselier Angela Merkel. Wat zo bijzonder is aan Merkel is dat zij zich helemaal kan wegcijferen. Die instelling, gecombineerd met haar praktische inslag, maakt dat zij de motor is achter de vooruitgang in onderhandelingen en besluitvorming. Zo zouden meer vrouwen moeten zijn.