29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Nederland sleept veel starting grants binnen

Nederland sleepte dit jaar 32 Europese starting grants voor jonge onderzoekers in de wacht. Alleen het Verenigd Koninkrijk en Duitsland haalden er meer binnen.

De starting grants die de European Research Council (ERC) jaarlijks verdeelt, zijn bedoeld voor jonge wetenschappers met twee tot zeven jaar onderzoekservaring na hun promotie. Er werden dit jaar 2.920 onderzoeksvoorstellen ingediend waarvan er 291 (tien procent) gehonoreerd werden. Totale waarde: 429 miljoen euro.

Eigen team opzetten

Met de beurzen, die oplopen tot 1,5 miljoen euro, kunnen de uitverkoren wetenschappers een eigen onderzoeksteam opzetten. Daardoor kunnen er naar schatting nog eens duizend postdocs en promovendi aan de slag.

Bij de TU Delft gaan maar liefst zeven laureaten aan de slag. Ook de Universiteit van Amsterdam doet het opnieuw goed met zes toegekende beurzen.

Ook VU profiteert

De Vrije Universiteit staat niet in het rijtje, maar profiteert toch van drie grants. De Utrechtse aardwetenschapper Jorien Vonk komt naar de VU met haar subsidie, chemisch geneticus Tom Grossmann komt vanuit het Duitse Dortmund naar de VU en sociaal psycholoog Joshua Tybur is gastonderzoeker aan de VU.

Starting grants in Nederland

TU Delft

Universiteit van Amsterdam

Universiteit Utrecht

Radboud Universiteit Nijmegen

Erasmus Medische Centrum R’dam

Universiteit Twente

KNAW

Rijksuniversiteit Groningen

Universiteit Maastricht

TU Eindhoven

Wageningen Universiteit

Bron: ERC

Met 32 beurzen verdringt Nederland Frankrijk van de derde plaats in het landenklassement. De meeste beurzen (48) gaan naar het Verenigd Koninkrijk, dat Duitsland (47) dit jaar net voorbij steekt.

Bèta doet het goed

Nederland scoort vooral goed met bèta en techniek en wat minder met sociale wetenschappen en humaniora. Van alle starting grants gingen er 126 naar natuurwetenschappen en techniek, 95 naar levenswetenschappen en 70 naar sociale wetenschappen en humaniora.

ERC Starting Grantees by Country

Update HOP:

In het voorjaar volgt er een aanvullende lijst met starting grants, waarvan de financiering nu nog niet rond is. In maart van dit jaar gebeurde dat ook, toen kreeg Nederland er zeven extra beurzen bij. Onderzoekers die al vrijwel zeker zijn van zo’n extra beurs weten dat soms al.

Update Advalvas:

Behalve Jorien Vonk, zijn er nog twee wetenschappers die aan de VU verbonden zijn die een grant hebben gekregen, Tom Grossman en Joshua Tybur. Zij zijn toegevoegd in het bericht.