Wetenschap
& Onderwijs

Monnikenwerk was niet gedachteloos

Middeleeuwse bronnen zijn nog net zo relevant als honderden jaren geleden, vindt emeritus hoogleraar Grieks Gerard Boter. Op 27 september hield hij zijn afscheidsrede.

“Een van de grote problemen met het lezen van teksten uit de Oudheid is de vraag hoever je kunt gaan met er dingen in te lezen die er níét staan. Je moet voorzichtig zijn met tussen de regels lezen.

Geringschattend

“De meeste teksten die bewaard zijn gebleven, staan in handschriften uit de Middeleeuwen. In de loop van de tijd zijn er fouten in geslopen. Tegelijkertijd moeten we de monniken die de teksten kopieerden, niet onderschatten. Er wordt soms geringschattend over hen gedaan, alsof ze alles alleen maar gedachteloos kopieerden. Maar ook zij probeerden de klassieke teksten heel zorgvuldig te reconstrueren, net zoals wij dat nu doen.

Middeleeuwen

“Het fijne van classicus-zijn, is dat je collega’s niet alleen mensen van nu maar ook die van honderden jaren geleden zijn. Onderzoek uit de Middeleeuwen en de Renaissance kan net zo relevant zijn als onderzoek van nu.”