19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Moeders wassen hun handen te weinig

Negentig procent van de zwangere vrouwen wast haar handen niet na het verschonen van een plasluier van een ouder kind. Dat blijkt uit het onderzoek waar Monique Pereboom vrijdag bij VUmc op promoveerde.

Pereboom ontdekte dat zwangere vrouwen weinig weten over de infectieziekte CMV. Terwijl handenwassen juist besmetting met de infectieziekte cytomegalovirus (CMV) kan voorkomen. Het virus wordt verspreid via lichaamssappen zoals speeksel en urine.

Schone luier

De meeste zwangere vrouwen verschonen geen kattenbakken en eten geen rauwmelkse Franse kaas om besmetting met de gevaarlijke virussen toxoplasmose en listeriose te voorkomen. Maar dat zij na het vervangen van een plasluier hun handen moeten wassen en geen bestek met hun kinderen moeten delen, weten de meesten niet. Dat komt doordat CMV relatief onbekend is, ook vroedvrouwen zijn vaak niet van de risico’s op de hoogte.

Doof

CMV is een griepachtig virus waar je hoofdpijn of verkoudheidsklachten van krijgt. Het komt veel voor onder kinderen die naar de crèche gaan en is normaal onschuldig. Als een zwangere vrouw dat virus krijgt, kan dat grote gevolgen voor de ongeboren baby hebben. Die hebben kans op gehoorproblemen of mentale achterstanden. Zo blijkt dat 23 procent van de aangeboren doofheid of slechthorendheid bij kinderen door CMV veroorzaakt is. Jaarlijks worden duizend besmette kinderen geboren. Hoe erg hun klachten zijn, varieert.”(FB)